Een inspirerende nieuwjaarsboodschap... hoe bereidt u zich voor? 

Wat hebt u nodig om een verbindende en inspirerende speech voor het nieuwe jaar te schrijven?  

Open uw mind voor de aanmaak van een mind map… en vraag uw medewerkers/toehoorders wat zij concreet verwachten. Welke vragen (Q's) over 2019 en verwachtingen naar 2020 willen zij in uw speech beantwoord zien?  Hebt u dat soort bevragen nog nooit gedaan?  Doe het als Nike met hun Just Do It... u zal ongetwijfeld versteld staan van hun respons.

Voeg hun Q's toe aan uw mind map en laat dan nog een paar dagen tijd...  aan de tijd. Een bewuste rijpingsperiode gekoppeld aan onbewuste indaaltijd…  op die manier komen er u zeker en vast spontane reflecties en impulsen te binnen vallen.  En vooral een antwoord op de vragen van uw nieuwjaarspubliek. Hun vragen letterlijk meenemen in uw verhaal (en er uiteraard ook op antwoorden) is uw grootste uitdaging…

 

Wat vertelt u over het voorbije jaar?

Daar kunnen we kort over zijn en dat doet u ook in uw speech… uw rede duurt immers in het beste geval zo’n 15 à 20 minuten. Uw collega’s zijn niet op het event om aandachtig aanwezig te zijn bij uw verhaal, wel om samen een feestje te bouwen. Na een tiental minuten treedt trouwens het focusverval in. De collega’s van The Tipping Point noemen dit fenomeen down time  (waarbij uw publiek afhaakt en in hun hoofd met andere dingen aan de slag gaat)…

Uw toehoorders in prime time te houden en dus… 

1. het kort en stimulerend te houden;

2. het over hen zelf te hebben. 

Waarbij u hen via het beantwoorden van hun (realistische) vragen het gevoel geeft dat ze worden gehoord en gezien. Uw prioriteit is erkenning en waardering te bieden voor wat ze in 2019 deden... en voor het benoemen van het gevoel wat zij en u hebben (gehad) bij het voorbije jaar. 

 
Van daaruit maakt u de sprong naar het nieuwe jaar...

naar wat hun en uw verwachtingen zijn. Mogen er in die context ook clichés in uw nieuwjaarsspeech zitten? Natuurlijk mag dat en dus hebben we het voor de verandering ook nog eens over... verandering. Over de VUCA-wereld en dito continuüm waarin we leven en onophoudelijke verandering een constante is geworden... Voor velen onder ons geen makkelijk baken om te omzeilen, om te aanvaarden en los te laten. Vertel uw toehoorders dus ook hoe u daar zelf mee omgaat. In alle kwetsbaarheid...   

 
Wat echter nooit zal veranderen is...

dat uw collega's en medewerkers in 2020 slechts vanuit twee drivers in actie komen...

1. omdat ze ergens naar verlangen (focus op plezier, iets wat ze willen bereiken)

2. omdat ze ergens bang voor zijn (focus op pijn, iets wat ze NIET willen of willen vermijden)...

Waarin ligt hem het verschil? In de tijdelijkheid. Actie vanuit angst kan nooit duurzaam zijn... omdat het van moeten is. Vanuit verlangen kan daarentegen wel duurzame actie groeien... omdat mensen het zelf willen.

Heb het in uw speech dus weinig of niet over cijfers, data, processen, procedures of systemen. Ter inspiratie kan u de prachtige quote van filosoof Antoine de Saint-Exupéry gebruiken… “Vertel hen niet hoe ze een vlot moeten bouwen... leer hen in plaats daarvan te verlangen naar de zee…" 

Bevraag hen dus ook over waar ze naar verlangen (uitkijken), wat ze - in het kader van de bedrijfsdoelstellingen of daarnaast - zelf willen realiseren in 2020 en vertel hen wat u ter zake zelf gaat ondernemen. Toon uw beschikbaarheid en nodig hen tenslotte uit om hun medeverantwoordelijkheid voor het grotere geheel op te nemen.  

Wij wensen u weinig angsten en veel verlangen bij het opbouwen van uw speech... en het managen van de verwachtingen en behoeften van uw collega's, peers, medewerkers en waarom niet, die van uw klanten...  Veel succes!